HTML

Érdekes Világunk

"A világ tele van jelekkel és csodákkal, amik megtörténnek és elmúlnak, s aki elég szerencsés és elég éber, az megláthatja őket." Helen Macdonald

Friss topikok

100 éve indult az első repülőgépeket üzemeltető légitársaság

2013.12.30. 23:05 Tokár Tamás Zalán

Az SPT Airboat Line 1914. január 1-jén repüléstörténelmet írt, a floridai St. Petersburg-ből elindította az első menetrendszerinti repülőjáratot. Ez 10 évvel azután történt, hogy a Wright-fivérek a levegőbe emelkedtek.

1903. december 17-én a Wright-fívérek révén beköszöntött a repülőgépek korszaka. Bár úgy tűnt, hogy a Zeppelin léghajók hódítják meg az eget (1909-ben, Németországban megalakult a DELAG, az első légitársaság, mely léghajókat üzemeltetett), voltak akik úgy vélték, a repülőgépek ígéretesebb jövő elé néznek, nekik lett igazuk. Az 1937-es Hindenburg-katasztrófa után a Zeppelin léghajókat fokozatosan kivonták a forgalomból.

Thomas W. Benoist és Tony Jannus

Thomas W. Benoist Missouri államban, Irondale városában látta meg a napvilágot 1874. december 29-én. Sikeres üzletember volt, az autógyártás után, 1907-től a repülőgép-iparnak szentelte életét, 1911-ben repülőiskolát is nyitott St. Luisban.

Thomas_Wesley_Benoist.jpg

Thomas W. Benoist (1874-1917)

1911-ben a repülőgép tervezéssel és gyártással foglalkozó Benoist Aircraft nevű cégébe főpilótának nevezte ki a tehetséges Tony Jannus pilótát. Tony népszerű figurává vált. Gyakori szereplője lett repülőbemutatóknak, megdöntötte a víz felett repülés rekordját, és 1912-ben ő vezette azt a gépet, melyből a világon először ugrott ki egy ejtőernyős.

dsada.jpg

Tony Jannus (1889-1916)

Az SPT Airboat Line

Percival Elliot Fansler, egy jacksonville-i üzletember, 1913-ban azzal a kéréssel fordult Benoist felé, hogy gyártson számára repülőgépeket, melyek a Nyugat-Floridában lévő St. Petersburg és Tampa közötti légi útvonalon tudnának repülni. Autóval 20, vonattal kb. 12, komppal pedig 2 óra volt eljutni az egyik városból a másikba, ezért gyorsabb közlekedési eszközre volt szükség. 1913 decemberében Fansler létrehozta a világ első repülőgépes légitársaságát az SPT Airboat Line-t. Az üzletembernek azonban nem volt elegendő tőkéje, ezért St. Perersburg városi tanácsától kért segítséget. A város vállalta, hogy 3 hónapon keresztül 50 %-ban állja a légitársaság költségeit.

st petersburg tampa.jpg

SPT Airboat Line útvonala St. Petersburg és Tampa között

Az ünnepélyes megnyitót 1914. január 1-jére tervezték, melynek előkészületei nem voltak zökkenőmentesek. Úgy alakult, hogy a Lark of Duluth nevű repülőgépet szállító vonat csak 1913. december 31-ére tudott megérkezni. Benoist és emberei egész éjszaka dolgoztak, hogy reggelre összerakják a Benoist XIV típusú kétéltű repülőt (melyet „repülő csónaknak” hívtak). A légitársaság egy másik géppel is rendelkezett, melynek a Florida nevet adták.

Másnap, 1914. január 1-jén tökéletesen indult a légitársaság első napja. A helyszínen 3000 ember várt Tony Jannus délelőtt 10-es felszállására a Lark of Duluth-al. Az első utas Abram C. Pheil, St. Petersburg régi polgármestere volt, aki 400 dollárt fizetett, hogy részese lehessen a történelmi pillanatnak. Bebizonyosodott, hogy repülővel tényleg gyorsabb a közlekedés, hiszen a gép a két város közötti 21 mérföldes utat csupán 23 perc alatt tette meg. Egy St. Petersburgból Tampába tartó út 5 dollárba került.

dasad.jpg

1914. január 1-jén az első felszállás előtt. Baloldalt Percival Elliot Fansler, a légitársaság tulajdonosa, középen az utas, Abram C. Pheil, jobboldalt a pilóta, Tony Jannus.

jhgfjhgh.jpg

A Lark of Duluth felszállás előtt 1914. jauár 1-jén

ewe.jpg

A repülő Lark of Duluth

ewwe.jpg

A légitársaság máik repülőgépe, a Folrida

stptal1a.jpg

Az SPT Airboat Line tájékoztató plakátja, baloldat a menetrendet tüntették föl, a repülők heti hat napon át közlekedtek

A légitársaság azonban nem működhetett sokáig, a szerződés 3 hónapos lejárta után St. Petersburg városa nem hosszabbította meg a megállapodást, megvonta a támogatást. A jegyárak kétszeresére emelkedtek, melyet már nem szívesen fizettek meg az utasok. Az SPT Airboat Line 1914. május 5-én csődbe ment. Működése során 172-szer repült, 7000 mérföldet tett meg és 1205 utast szállított.

Thomas W. Benoist és Tony Jannus további élete

1914 elején a londoni Daily Mail 50 ezer dollárt ígért Thomas Benoist-nak, ha kifejleszt egy olyan repülőgépet, mely transzatlanti közlekedésre alkalmas. Benoist 1915-re elkészült a Benoist XV-tel, mely képes volt 40 órán keresztül repülni 6 emberrel a fedélzetén. A terv azonban nem valósulhatott meg az első világháború viszontagságai miatt. Megbízás híján a Benoist Aircraft anyagi gondokkal küzdött. Chicagóba, majd Sandusky-ba, Ohio-ba költözött, ahol a Roberts Motor Company-vel társult. Ezután sikerült kifejleszteni a Benoist XVI és XVII-et. Thomas Benoist a háború végét azonban nem érhette meg. 1917. június 14-én Sandusky-ban egy villamoson utazott, amikor egy éles kanyar során megcsúszott és kiesett a járműből. Beverte a fejét egy villanypóznába és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy 3 órával később meghalt.

Miután 1914-ben megszűnt az SPT Airboat Line, Tony Jannus otthagyta a Benoist Aircraft-ot és a Curtiss Aeroplane Company-nál lett pilóta. 1915 októberében Oroszországba küldték, hogy pilótákat képezzen ki és egy Curtiss H-7 típusú gép tesztpilótája legyen. Az egyik repülés során 1916. október 12-én, a gép meghibásodott és a Fekete-tengerbe zuhant. Tony Janus életét vesztette, 27 éves volt.

Tony Jannus Díj

Tampa város kereskedelmi kamarája méltó emléket szeretett volna állítani a híres pilótának, ezért 1963-ban létrehozta a Tony Jannus Díjat, azok számára, akik kiemelkedő eredményeket értek el a légiközlekedésben.  A legelső elismerést Almer Stillwell "Mike" Monroney, oklahomai szenátor kapta 1964-ben, mert 1958-ban a szövetségi légügyi törvény legfőbb támogatója volt, és ezáltal létrejöhetett a Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration).

sdsd_2.jpg

Almer Stillwell "Mike" Monroney (1902-1980)

Ezután minden évben kiosztották az elismerést, az 1970-es években Tampához St. Petersburg kereskedelmi kamarája is csatlakozott. A 2013-as Tony Jannus Díjat Richard H. Anderson kapta, a Delta Air Lines vezérigazgatója.

dssd.jpg

Richard H. Anderson, aki 2013-ban megkapta a Tony Jannus Díjat

Benoist 2014

1914 óta hihetetlenül sokat fejlődött a légiközlekedés. Az SPT Airboat Line 4 hónapos működése során 1205 utast szállított, manapság három repülőgép elég ennyi ember utaztatásához. Kermit Weeks, amerikai műrepülő pilóta méltó módon szeretné megünnepelni az első menetrendszerinti repülőjárat 100 évvel ezelőtti indulását: 2014. január 1-jén a Lark of Duluth rekonstruált másolatával készül megtenni a St. Petersburg-Tampa távot.

translate_c.jpg

Kermit Weeks és csapata a 2014-es Lark of Duluth készítése közben 

Szólj hozzá!

Címkék: 1937 1909 Florida Tampa St. Petersburg SPT Airboat Line 1914. január 1. 2014. január 1. Wright-fivérek 1903. december 17. DELAG Hindenburg-katasztrófa Thomas W. Benoist Benoist Aircraft Tony Jannus Percival Elliot Fansler Lark of Duluth Abram C. Pheil Benoist XIV Benoist XV Benoist XVI Benoist XVII 1916 október 12. 1917. június 14. Almer Stillwell "Mike" Monroney Tony Jannus Díj Richard H. Anderson Delta Air Lines Benoist 2014 Kermit Weeks

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesvilagunk.blog.hu/api/trackback/id/tr765718221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.