Érdekességek, történetek, látnivalók

Érdekes Világunk

Érdekes Világunk

Hajók és csónakok a 4-es 6-os vonalán?

2013. augusztus 11. - Tokár Tamás Zalán

Képzeljük el, hogy Budapest belvárosában csónakok úsznak! Nem, nem az itáliai Velencén, hanem Budapesten! Ugye furcsán hangzik? Pedig ha Reitter Ferenc elképzelése megvalósult volna, ma már hajóval közlekedhetnénk a Nagykörút mentén. No de hogyan is vetődhetett fel ez a gondolat és miért nem vált valósággá terve?

A mai Nagykörút vonalán valaha a Duna egyik mellékága folyt, amit a középkorban Fossatum Magnumnak hívtak, majd később szennyvíz elvezetőként funkcionált és Rákos-árok lett a neve. (A mai Kiskörút területén is víz volt és várárokként használták).

mikovinyi.jpg

A Rákos-árok komoly fertőzésveszélyt hordozott magában. Állandó bűz és a kolera járványok nehezítették az itt élők életét, 1740-től igyekeztek szabályozni a területet. A gyakori árvizek is problémát jelentettek és szükséges volt egy komolyabb szennyvíz elvezető rendszer kiépítése is. Az 1838-as jeges árvíz után az árok feltöltése mellett döntöttek.

Reitter Ferenc elképzelése

Reitter Ferenc 1813-ban született, 1833-ban végzett a Mérnöki Intézetben, 1865-től a Magyar Tudományos Akadémia tagja volt. Az ő nevéhez fűződik Budapest csatornázási, és a Nagykörút, az Andrássy út építési terve, valamint a Lipótmezei Elmegyógyintézetet.

url.jpg

Reitter Ferenc (1813-1874)

Mivel a környék lakossága megnövekedett, szükség volt az utak rendezésére is. Reitter Ferenc, aki a Fővárosi Közmunka Tanács első főmérnöke volt, azzal az elgondolással állt elő, hogy hozzanak létre egy hajózható csatornát a Nagykörút vonalán. A tervre 1868-ban rá is bólintott a Közlekedési Minisztérium, mivel a Rákos árok amúgy is egy alacsonyan fekvő terület volt. 

1A_4_02.jpg

Ilyen lenne a Reitter-csatorna

Megalakult a Pesti Dunacsatorna-társaság. Az ötlet érdekelte a befektetőket is és vállalták, hogy 4 év alatt megépítik a 8 láb mély és 120 láb széles, a Dubnától mindkét végén zsilipkapuval elválasztott Reitter-csatornát. Felkapott beszédtéma volt és a lapok is szívesen foglalkoztak az üggyel. A tervet sokan pártolták több okból kifolyólag. Egyrészt azért szorgalmazták a változtatást, mert a 150 ezres lakosú Pest meglehetősen poros volt akkoriban, a mai Nagykörút vonalán kívül szántóföldek, mocsarak parasztházak helyezkedtek el. A másik ok, hogy természetesen gazdasági fellendülésre számítottak, a vállalkozások és a hajóforgalom növekedését várták, melyek összeköttetésbe kerültek volna a pályaudvarokkal.

A hirtelen jött lelkesedés azonban elapadt és egyre több bírálója lett az építkezésnek, eleinte a bécsi majd a hazai lapok éltek egyre több kritikával. A Hon azt írta, hogy csupán légvárakat építenek és nem csatornát. A kivitelezési költség igen magas összegbe, több mint 11 millió forintba került volna, ezért úgy döntöttek elállnak a tervtől.

A Nagykörút megépítése

Reitter ezután is részt vett a város fejlesztésében (1874-es haláláig), 1873-ban elkészítette Budapest csatornázási tervét. Budapest főgyűjtő csatornája még ma is a Nagykörút alatt húzódik.

1872-től kezdve több szakaszban készült el a Nagykörút. 1896. augusztus 31-én adták át hivatalosan a millenniumi ünnepségek alkalmából. (Bár még nem végeztek teljesen, ezután még 10 évig építkeztek). Időközben Budapest számos ékessége épült föl, a Népszínház (amely később otthont adott Nemzeti Színháznak a Blaha Lujza téren), a Nyugati pályaudvar, a Vígszínház, a Royal Szálló (ami ma Corinthia Hotel Budapest) és a New York-palota. Eleinte omnibusszal közlekedtek, majd 1887-ben elindult az első villamosjárat a Király utca és a Nyugati pályaudvar között.

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesvilagunk.blog.hu/api/trackback/id/tr145456660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása